تبلیغات
موسیقی - توضیحات اردوان كامكار درباره مصاحبه های اخیرش در مورد چاووشی
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ

محسن چاووشی سنتوری را احساسی و زیبا اجرا کرد

توضیحات اردوان كامكار در مورد مصاحبه های اخیرش: گفته های من در مورد چاووشی، سنتوری و مهرجویی كاملا تحریف شده است

 این روزها حاشیه های زیادی حول سخنان اردوان کامکار نوازنده ی شناخته شده ی سنتور و عضو گروه کامکار بوجود آمده، گفته های اخیر او در مورد موسیقی پاپ و همچنین محسن چاووشی بسیاری از دوستداران موسیقی پاپ را دلخور و ناراحت کرده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم سراغ این هنرمند خوب کشورمان برویم و اصل قضیه را از او جویا شویم، اما او به پیشنهاد ما برای مصاحبه جواب منفی می دهد و می گوید: «از بس گفته های من در چند مصاحبه ی اخیرم تحریف و عوض شده تصمیم گرفتم دیگر در مورد فیلم سنتوری مصاحبه ای نکنم، فقط همه ی حرف هایم را در چند خط می نویسم و به شما می دهم تا آنرا در سایتتان بگذارید که مخاطبان موسیقی بدانند گفته هایی که از طرف من جدیدا در دو رسانه منتشر شده است کاملا دست کاری و تحریف شده است، مخصوصا مصاحبه ی دوم که وقتی یکی از نزدیکانم این مصاحبه را پرینت گرفت و به من داد، کاملا متعجب مانده بودم که چرا اینقدر سر و ته گفته های من را زدند و آنرا تحریف کردند، از رسانه های دیگر هم می خواهم نوشته ی اصلی من را در رسانه هایشان قرار دهند تا از این بیشتر بین هنرمندان و هنردوستان سر مسائل بیهوده سوء تفاهم پیش نیاید.»

 در ادامه می توانید نوشته ی اردوان کامکار در مورد موضوعات مطرح شده در دو مصاحبه ی تحریف شده اش را بخوانید، ما هم امیدواریم هیچ گاه بین هنرمندان و هنردوستان اختلافی پیش نیاید که هر اختلافی در درجه ی اول به کل موسیقی ضربه می زند. هر اتحادی هم مثل همکاری چاووشی و کامکار در نهایت به پیشرفت موسیقی کمک خواهد کرد، که دیدیم نتیجه ی این همکاری هم در موسیقی پاپ ماندگار شد و هم باعث آشنایی بسیاری از مخاطبان با زیبایی هنر هنرمندان موسیقی اصیل و سنتی شد، و دیدیم که اشتیاق نسبت به یادگیری سنتور ساز کهن ایرانی در بین جوانان چقدر افزایش یافت، سخن را کوتاه می کنیم و توجه شما را به نوشته ای که اردوان کامکار در اختیار سایت موسیقی ایرانیان قرار داده جلب می کنیم :

« مدتها پیش برخی از استادان و دوستان هنرمند و به طبع آن جمعی از هواداران بنده و دوستداران موسیقی ایرانی، چون قبل از دیدن فیلم سنتوری، موسیقی آن را شنیده بودند از من خرده گرفته و سئوال کردند که آیا فکر نمی کنید که با این کار شما که ساز سنتور را با موسیقی پاپ ادغام کرده اید لطمه ای به شخصیت ساز سنتور بخورد؟ و اصلاً چرا موسیقی پاپ؟

من هم در جواب آن عزیزان گفتم که این موسیقی متعلق به فیلم می باشد. فضا و حال و هوای فیلم و از آن مهم تر کارگردان این نوع موسیقی را می خواهد و کلاً برای صحنه ای که هنرپیشه در عروسی ساز می زند، نمی شود از گوشه رامکلی” در ابوعطا استفاده کرد و یا در جشن و تولد ها سمفونی 5 بتهون را اجرا کرد، معلوم است که باید موسیقی پاپ باشد، اصلاً اگر من بخواهم موسیقی پاپ که دارای قواعد علمی باشد، کار کنم چه اشکالی مگر دارد؟ ولی بنده فکر نمی کنم این کار را بکنم چون جزو رشته کاری من نیست و اگر فیلم سنتوری نبود فکر کار کردن موسیقی پاپ همراه با خوانندگی محسن چاووشی اصلاً به فکر بنده نمی رسید و در آینده هم نمی رسد. باز هم متذکر می شوم که چون موسیقی پاپ جزو رشته فعالیت بنده نیست من آنچنان تمایل ندارم در این رشته ادامه ی فعالیت بدهم و البته این دلیل بر نازل بودن موسیقی پاپ یا کم ارزش بودن محسن چاووشی نیست و خدای ناکرده نظر بنده بی احترامی به همکاران دیگر و خصوصاً محسن چاووشی نبوده و نیست.

چون برخی از دوستان مطبوعاتی مطالب بالا را چنان جراحی و تیکه پاره و مانند پازل به میل خود چیده بودند که در پاره ای از مواقع سخنان من از بی احترامی هم می گذشت.

در ضمن تمامی آهنگ های سنتوری چون صدای چاووشی در مقطعی ممنوع بود با چندین خواننده مطرح پاپ اجرا و ضبط شد. اما به نظر بنده و دست اندرکاران هیچکدام نتوانستند با احساستر و زیباتر از چاووشی اجرا کنند و در همان مقطع پروژه عوض کردن خواننده با بن بست کامل مواجه شد.

در جائی از قول بنده نوشته بودند که آقای مهرجوئی برای نوشتن فیلمنامه با بنده مشورت می کردند، که این هم برای آخرین بار توضیح می دهم که اصلاً چنین چیزی نبوده و یا بنده نگفتم، بلکه واقعیت این بوده که که مثلاً جناب مهرجوئی از بنده می پرسیدندکه اگر علی بخواهد به هانیه مقدمات اولیه سنتور را بگوید چند دقیقه طول می کشد؟ من هم در جواب می گفتم 6 الی 7 دقیقه و ایشان به بنده می گفتند که برای این صحنه، 6-7دقیقه زیاد است دیالوگها را مختصر کن تا بشود در 3 دقیقه منظور را برسانیم و نظیر این گونه مشورت های تخصصی

در رابطه با همین موسیقی سنتوری مطالب دیگری هم هست که همیشه بصورت گنگ نوشته شده و همه مطالب توضیح داده نشده. مسئولیت انتخاب خواننده با بنده نبود و خود تهیه کنندگان سنتوری آقای چاووشی را دعوت به کار کردند. چند قطعه شعر به بنده دادند که ملودی های آن را خود خواننده ساخته و روی 2 تراک خوانده بود که بنده مسئولیت تنظیم و تدوین آن را به عهده داشتم که نهایتاً سنتور های آن را هم که می زدم با مدت زمان معینی ادیت می شد و آماده می کردم برای فیلمبرداری.

مورد بعد در باب کار کردن و ساخت موسیقی فیلم بود که از من سئوال کردند که باز هم موسیقی فیلم می سازید و بنده در جواب گفتم که اگر مثل سنتوری باشد بله چون کار کردن با داریوش مهرجوئی بسی جای افتخار دارد حتی اگر دستمزد کم یا ناچیزی گرفته باشم یا کاری باشد که در کنار کارگردانان و عوامل آن به بتوانم به سواد و معلومات و تجربیات موسیقائیم بیافزایم و تجربه کسب کنم و یا این که دستمزد بسیار بالایی پیشنهاد شود.

مورد بعد باید متذکر شوم که موسیقی پاپ یا عامه پسند اگر طبق موازین موسیقی علمی ساخته شود بسیار زیبا و ارزشمند است و بوسیله آن می شود زیباترین احساسات انسانی را بیان کرد، همانگونه که هم اکنون بسیاری کار می کنند، و یا در گذشته وجود داشته است مانند کارهای ویگن یا نظیر آهنگهای مرحوم واروژان که برای خوانندگان زیادی تنظیم می کردند و در نسل جدید و حال حاضر کارهای با ارزش و زیبا هم کم نداریم. اما بنده برای بیان احساسات و عواطف خود به سبک موسیقی ملی ایران تکیه می کنم و از پاپ سعی می کنم استفاده نکنم چون با روحیات و سلیقه ام سازگار نیست ولی اگر روزی نیازش را احساس کنم و از طریق موسیقی ملی امکانش نباشد از موسیقی پاپ هم استفاده می کنم.

آخرین موردی که باید توضیح دهم در مورد کار خوانندگی گروه کامکارهاست که باید بگویم که تصانیفی که ما می سازیم به خواننده سنتی خوان احتیاجی ندارد و همان کاری که همخوانان ما انجام می دهند برای ما کفایت می کند و اگر روزی خواستیم موسیقی سنتی اجرا کنیم و احتیاج به تمامی زوایای موسیقی ردیفی داشتیم حتماً از خواننده ای که اینان را به خوبی اجرا کند دعوت می کنیم.

 اردوان کامکار  مهرماه 1389           

اردوان كامكار: حاضر نیستم من ساز بزنم و چاووشی بخواند

اردوان کامکار که کار اجرای موسیقی ساز سنتور فیلم سینمایی «سنتوری» را بر عهده داشته است، بیان کرد: پخش بدون مجوز موسیقی فیلم «سنتوری» ضربه‌ی بزرگی به من زد و قصد دارم که به زودی آلبوم موسیقی این فیلم را منتشر کنم.

عضو گروه موسیقی «کامکارها» در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) همزمان با انتشار نسخه‌ی مجوزدار فیلم «سنتوری»، یادآور شد: من تحت هیچ شرایطی قبول نمی‌کردم موسیقی این فیلم را بنویسم و شاید آقای داریوش مهرجویی یک سال در این باره با من صحبت می‌کرد و من تمایلی نداشتم. در این میان، تعدادی از شاگردان خودم را به او معرفی کردم و حتی از اساتید آن زمان «پرویز مشکاتیان» را برای اجرای سنتور این فیلم پیشنهاد کردم؛ اما باز که او برای تحقیق رفت، به نتیجه نرسید و تمایل داشت که من موسیقی فیلم را بنویسم و من هم چون سال‌ها با او دوست بودم، قبول کردم که این کار را انجام بدهم.

کامکار توضیح داد: اجرای موسیقی فیلم « سنتوری» کار بسیار غیرعادی در موسیقی فیلم به شمارمی‌رود، چون من باید در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و این کار بسیار وقت می‌گرفت و مشکلات بسیاری را به همراه داشت. البته در برخی از صحنه‌ها من فقط نظارت داشتم، ولی با این وجود این کار هم، زمان‌بر بود.

این نوازنده‌ی سنتور درباره‌ی روند کار در اجرای موسیقی فیلم «سنتوری» بیان کرد: در ابتدای تصویربرداری قرار بود که من فقط به هنرپیشه (بهران رادان) یاد بدهم که چگونه این قطعات را بنوازد که اصلا امکان‌پذیر نبود و بعد تصمیم گرفتیم که فقط فیگورهای نوازندگی را به او بیاموزم که این هم کاری سخت و زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد که نماهای نزدیک را خود بنوازم و باز مجبور شدم که وقت بیشتری را بر روی تصویربرداری این فیلم بگذارم.

عضو گروه موسیقی «کامکارها» درباره آواز «محسن چاووشی» به عنوان خواننده قطعات فیلم «سنتوری» گفت: من در انتخاب خواننده نقشی نداشتم و این انتخاب خودشان بود. البته محسن چاووشی خواننده نازنینی است ولی من تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم که روزی من ساز بزنم و او بخواند. جزء محالات است. من فقط به خاطر شخص داریوش مهرجویی این کار را انجام دادم چون اساسا سبک کار ما دو نفر با یکدیگر متفاوت است.

اردوان کامکار درباره آهنگسازی برای این فیلم تصریح کرد:من باید رابطه‌ای بین موسیقی پیشرفته سنتی ایران و موسیقی درجه سه پاپ پیدا می‌کردم. به عبارتی باید این فیلم موسیقی عامه‌پسندی داشت ولی در عین حال کاری خارق العاده بود.

وی ادامه داد: این نوع آهنگسازی را سناریوی فیلم «سنتوری» نیاز داشت. به عبارتی هنرپیشه‌ی نقش اول این فیلم، به خاطر نوازندگی فوق‌العاده‌اش در سنتور معروف بود و او اصلا خواننده نبود. بلکه برای پول درآوردن در هنگام نوازندگی سنتور، آواز می‌خواند.

این هنرمند تصریح کرد:من می‌خواستم این کار به نحو احسن انجام شود و بنابراین به مهرجویی فرصت دادم که در این‌باره تحقیق کند. چون نخواستم حق نوازنده سنتور دیگری را ضایع کنم و سبک کار من هم به گونه‌ای نیست که بخواهم موسیقی پاپ درجه سه یا چهار کار کنم.

این نوازنده سنتور با اشاره به اینکه موسیقی فیلم «سنتوری» به صورت غیرمجاز در بازار پخش شد به ایسنا گفت: این کار ضربه بزرگی به حق و حقوق من زد. در حالی که هرگز چنین ضربه‌ای به حق و حقوق کارگردان و یا تهیه‌کننده این فیلم وارد نشد و من هنوز نمی‌دانم که چه کسی این آلبوم را وارد بازار کرد. چون مستر این موسیقی فقط پیش من و تهیه‌کننده‌ی فیلم (زنده یاد فرازمند) بود و هیچ کس دیگری مستر این موسیقی را نداشت و مطمئنا من که کار خودم را خراب نمی‌کنم و زحمتم را به باد بدهم. نمی‌دانم چگونه این موسیقی وارد بازار شد و نمی‌خواهم هم به دنبال مقصر بگردم.

عضو گروه موسیقی کامکارها ادامه داد: به هر حال، این کار ضربه بزرگی به من زد. چون من در فیلم «سنتوری» دستمزد درخور شخصیتم نگرفتم و صاحب امتیاز اثر نیز خودم هستم و قصد داشتم که بعد از اخذ مجوز فیلم، آن را به صورت آلبوم منتشر کنم.

اردوان کامکار ادامه داد: البته مجوز انتشار این آلبوم را دریافت کردم و تا 10 روز دیگر موسیقی این فیلم وارد بازار موسیقی می‌شود اما به اعتقاد من تا حدودی جذابیت اولیه‌اش را از دست داده است، چون کار لو رفته و فقط قاچاقچی از این کار سود برد و اتفاق مخوفی بود.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی مدت زمان فیلمبرداری فیلم «سنتوری» یادآور شد: کار از اول زمستان شروع شد و اول بهار نیز به پایان رسید و من هم به غیر از برخی صحنه‌های کوچک، برای فیلمبرداری تمام صحنه‌ها می‌رفتم. البته وقتی مخاطب، فیلم را نگاه می‌کند به ریزه‌کاری‌هایش توجه نمی‌کند ولی واقعیت اینگونه بود که هیچ یک از بازیگران این فیلم که موسیقی می‌نواختند، با این کار آشنا نبودند و موسیقی کار باید به دو صورت زنده و ضبط شده در صحنه اجرا می‌شد.

کامکار درباره نوازندگی بهرام رادان در فیلم «سنتوری» نیز گفت: رادان نوازندگی سنتور را بلد نبود، ولی بازیگر بااستعدادی بود و توانست فیگورها را یاد بگیرد، البته آن هم صد در صد نشد و در برخی از صحنه‌ها معلوم است.

این هنرمند درباره وضعیت موسیقی فیلم در ایران گفت: موسیقی فیلم در ایران درسطح فاجعه است؛ البته شاید شرایط این شکل را حاکم کرده است. گاه بر حسب نیاز و جبر زمانی، کم و کاست‌هایی در موسیقی فیلم دیده می‌شود برای مثال در هنگام ساخت موسیقی فیلم، گاه مجبور می‌شویم که از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده کنیم، اما اینکه به یک موسیقی نازل، آسمانی بگوییم فاجعه است.

او افزود: دلیل اینکه کمپانی‌های سینمایی بزرگ و هالیوود در کارشان موفق هستند، این است که به کارهای موسیقی فیلم بسیار اهمیت می‌دهند. من چندی پیش برای یک فیلم در کشور ترکیه یک موسیقی پنج دقیقه‌ای ساختم که به اندازه کل بودجه فیلم «سنتوری»، دستمزد گرفتم و تمام تلاشم را کردم که بهترین کارم را ارائه دهم.

اردوان کامکار درباره اینکه آیا حاضر است یکبار دیگر برای فیلم‌هایی موسیقی بسازد و در سینمای ایران فعالیت کند، گفت: اگر فیلمی به لحاظ هنری برای من نکته‌ی مثبتی داشته باشد و یا برای من پول و معروفیت بیاورد، قبول می‌کنم وگرنه هرگز حاضر نیستم که به سینما بروم

در موسیقی پاپ، چیزی به عنوان هنر وجود ندارد

« اردوان کامکار» نوازنده سنتور و عضو گروه کامکار در گفت و گو ی اختصاصی با « آرت نا»، درباره آفت بزرگ موسیقی معاصر یعنی استفاده از سمپل به جای بهره بردن از نوازنده ها ی چیره دست گفت: سمپل ( موسیقی رایانه ای ) تنها زمانی باید استفاده شود که نوازند ه ماهر سازی مانند توبا و ترمبن و کلارینت را در کشور نداشته باشیم .
این هنرمند با بیان این نکته که این نوع موسیقی تنها مناسب فعالیت های تجاری ای مانند موسیقی های پاپ و فیلم است ، بیان کرد: دراین نوع فعالیت ها  تنها صرفه جویی مادی است که اهمیت  دارد و نه کیفیت . در موسیقی پاپ ، چیزی به عنوان هنر وجود ندارد و تنها یک تجارت است و بس .
کامکار درباره این که پس چرا در آثاربرخی از آهنگسازان گروه کامکار نیز از سمپل به وفور استفاده می شود ، گفت: به یک دلیل ساده و آن این است که  برای ضبط ارکسترهای بزرگ و با هزینه های چند ده میلیونی ، به دلیل نبود حمایت مالی توسط  بخش خصوصی ( اسپانسر ) آهنگسازمجبوراست برخی از سازهای زیر صدا را که البته گاهی اصلا شنیده نمی شوند، با سمپل بگیرد اما به شخصه به صدای ساز واقعی بسیار اهمیت می دهم .
وی درباره سبک آهنگسازی و سنتور نوازی خود گفت : در دوره ای به سر می بریم که عصر سرعت و شلوغی و حرکت است و دیگر کسی نمی تواند برای آوازهای پنج، شش ساعته زمان بگذارد به همین دلیل نیزباید آثاری خلق شوند که نهایتا دو دقیقه باشد .
کامکار افزود: به همین دلیل نیز نهایت تلاش خود رابه کار می برم تا اثری خلق کنم که ریتم و تمپوی درونی آن با ریتم زندگی کنونی هم خوانی داشته باشد ، نکته ای که عموما در موسیقی های فیلم وجود ندارد.
وی با اشاره به فیلم سنتوری گفت: متاسفانه خواننده این فیلم از استعداد لازم برخوردار نبوده وضمن هدر دادن چندین برابر انرژی از من به عنوان آهنگسازو کارگردان فیلم ،  صدمات بسیاری را نیز به اثروارد کرد .
آهنگساز و نوازنده فیلم  « سنتوری » درباره روند شکل گیری آهنگسازی این فیلم توضیح داد: پس از تحقیق و مطالعات و صحبت های بسیار با داریوش مهرجویی ، این کارگردان پذیرفت که موسیقی صرفا سنتی و یا حتی  کلاسیک عاشقانه موسوم به موتسارتی ، پاسخ گوی نیاز امروزی مخاطبان نیست و بی تردید نتیجه ای جز شکست و پس زدن مخاطب برای ما به ارمغان نمی آورد.
وی افزود: به همین دلیل نیز برخلاف فیلم های دیگری که ابتدا فیلم ساخته شده و پس از آ ن به سراغ آهنگساز می روند و سفارش ساخت موسیقی را می دهند ؛ این فیلم از همان اولین قدم ها با من همراه بوده و حتی بارها و بارها فیلمنامه بازنویسی شده را به من داده و از من مشورت می خواستند؛ اگر چه که حضور خواننده ای کم استعداد در گروه فشارهای کاری رابیشتر کرد.
اردوان کامکار درپاسخ به این سوال که با توجه به این همه حساسیت به کار خوانندگی در آثارتان ، چرا درگروهتان از خواننده حرفه ای استفاده نمی کنید تا این اندازه به کیفیت کار  صدمه زده نشود ، اذعان کرد: به این صحبت شما کاملا فکر می کنم و مطمئن باشید که در جلسه گروه نیز مطرح کرده و تلاش برای حل این مشکل می کنیم .



نوشته شده توسط :رامـیـن جـانـمـحـمـدی
پنجشنبه 22 مهر 1389-12:05 ق.ظ